söndag, september 02, 2007

Septembersläpp 2007

Medan ni tittar på den här vackra bilden från Ven, en helt annan sommar än denna, så tillåter jag mig reflektera över flytande sol, guld och blod:

Ja, visst finns det många godbitar i Systembolagets septembernyheter om man nu vore intresserade av till exempel Bourgogne. Tyvärr tillåter inte undertecknads plånbok just nu några stora excesser, Barcelonaresa på gång igen. Men några saker måste man ju unna sig.

Häromdagen investerade jag exempelvis i en Le Petit Cheval. 02 är väl inte en stor årgång, men eftersom Cheval Blanc är Johnny Depps favoritvin så måste man ju skaffa sig en aning om hur det doftar och smakar. Och då får man gå till andravinet...

2005 ska däremot vara lysande i Bordeaux. Chansade på två flaskor Ch Moulin de Cassy från året just därför (artnr 306001). Inte en susning om det är bra. 109 kostade dom.

Fast tillbaka till släppet. En Bourgogne blev det i alla fall. Ch Chamiret Mercurey, till det i sammanhanget rätt blygsamma priset 159 kalla. Å så ett par Riesling: den exklusivaste var Jurtschitsch Zöbing Heiligenstein Riesling 06 för 165 spänn. Sedan även Rabl, en annan österrikare som det finns mer av för 99:-, samt till sist Hafner Riesling Prestige för 75. Kanske hittar man en favorit?

Drack en annan riktig rieslingkaraktär härom kvällen: Deidesheimer Kieselberg Riesling Trocken av Dr. von Bassermann-Jordan, 2006, hej och hå. Från Pfalz och med såpass med mineral att jag sa att den smakade salt i eftersmaken. Goa grejer.

Fast om man nu pytsar i sig riesling såhär ofta får man inte misslyckas med att identifiera kungen Breuer vilket jag gjorde på inledande sessionen av Munskänkarnas tvåbetygskurs härom sistens. Riesling Sauvage som vi nog haft sådär en 20 flaskor av blev ett mysterium, med tankarna vindlande åt Chenin Blanc etc. Ente brau.

Men i gengäld kände jag mig rätt säker på en italienare som andra haft helt olika bud på. Å det var Barolo, förstås.

Vad ska man nu investera i i Barcelona? Kärt nöje att tänka på. Speciellt nu när MFF underpresterar å det grövsta.

Inga kommentarer: