söndag, december 11, 2005

Hurusom vi alla är nördar


Faktum är att var och en av oss är nörd på sitt sätt. Här ett par av mina. Jag är är förmodligen en av mycket få i Sverige som är djupt engagerad i italiensk symfonirock från 70-talet. Mina favoritband är Premiata Forneria Marconi (PFM), Le Orme, Banco del Mutuo Soccorso och, även om det inte riktigt ryms under den här etiketten - Angelo Branduardi. Hur knäppt är inte det? När andra har mp3-spelaren laddad med senaste nytt sitter jag och snöar in på PFM.

De är gudar. Som en musikjournalist, obekant vem, skrev i husorganet Ny Musik på den tiden det begav sig. "Inte en ton spelad i onödan".

Lyssna själv. Och hör av dig om du är en likadan nörd.

Mitt nästa nörderi handlar också om Italien, fast mer i flytande form. Jag älskar Aglianico, Barolo, Brunello, Cannonau, Chianti och Dolcetto för att ta ett litet ABCD...

Italien har allt: bilar, kläder, kvinnor, skor, mat, fotboll i världsklass. Ett språk som låter fantastiskt. Och vinerna är superba, så där kan jag nörda iväg hur länge som helst. Fast inte nu.

Vad har du snöat in på?

Inga kommentarer: