måndag, februari 20, 2012

Krogvecka på Johan P. i Malmö

En gång om året under lågsäsongen i februari firar vissa krogar Krogveckan, med specialmeny där förrätt och varmrätt kostar 200 spänn. Det får ju anses vara ett kap om det är ok rätter. Förra året var vi på Johan P. med behållning, så vi valde att återvända dit även i år. Stället var inte fullsatt, lite märkligt kanske men Krogveckan är inte särskilt flitigt marknadsförd.

Ja, vi började med champagne, Philiponnat på glas, som fick räcka en bit in i förrätten som blev en toast Skagen. Alltid trevligt med handskalade räkor, även om det samtidigt förvånar att Johan P. valt att sortera bort citronklyfta/skiva till förmån för en skvätt olivolja (?). Den syrliga brytningen till den feta dressingen runt räkorna är något i alla fall jag brukar uppskatta. Jag fick välja vin och hamnade på en Stony Brook semillon från Franschhoek. Inte ofta jag hamnar i nya världen, men så blev det denna gång. Gillar normalt sett bredden i semillon som är druvren, men måste erkänna att denna var lite för fatad även för min smak. Detta även om faten och druvan var utvalda för att matcha den efterföljande torskryggen med skirat smör, amandinepotatisar, kapris, sardeller och rödbetor.

Fisken passade mig, men A. menade att kaprisen var smaklös vilket kan stämma. Allt slank ner i alla fall, vilket är ett otvetydigt gott betyg. Men där borde jag ha satt stopp. För jag tog in en efterrätt som hörde till Krogveckeutbudet, och som var mycket pliktskyldig. Glace Au Four, även denna 100 spänn vilket den var oerhört långt ifrån värd. En mangofruktblandning i botten, lite vaniljglass på det och maräng på toppen. Kanske GAF, men helt utan nån slags finess. För det priset. Hm.

Nåväl, som helhet får det bli godkänt betyg. Att jag valde ett icke perfekt vin får jag själv stå för. Martin Codax albariño hade i eftertankens kranka blekhet varit klart bättre.

Inga kommentarer: