måndag, december 29, 2008

Julviner

Julen är ju ingen vinhögtid av stora mått, men till annandagens kalkon sitter ju i alla fall en amerikansk pinot noir som en smäck, i vårt fall Saintsbury Garnet Pinot Noir (nr 23051). Kommer från Carneros, där Napa Valley och Sonoma Valley möts i söder, och där det är lite svalare. Kanske inte ngt bourgognestuk, men ganska stram och skön för att vara en jänkare.

I julklapp begåvades jag med ytterligare två nyavärldenviner: en Rudera Cabernet Sauvignon 2001 från Sydafrika. Vinmakare där är Teddy Hall vars Chenin blanc jag tidigare berömt i dessa spalter. Drickfärdig. Därtill en Syrah från Ojai Vineyards i Santa Barbera. Ska bli oerhört spännande när det blir dags.

1 kommentar:

Anonym sa...

God fortsättning där nere i söder.
Pinot Noiren lät väldigt god. Men vi höll oss till Italien och Portugal denna jul och nyår som vi tillbringade på vår byggarbetsplats på Vemdalsskalet.
Här är min egen årsbästalista: http://ltz.se/kultur/kulturnytt/1.413878
och här har jag nästlat mig in i finrockkulturen med en artikel om en fotograf du träffade på vårt bröllop för många år sedan: http://www.rootsy.nu/artikel.php?id=162
Allt det bästa!
Christer