måndag, september 22, 2008

Rhônefestival


bilden: Alain Paret, ekologisk vinodlare i norra Rhône.

Ja, det var en upplevelse att åka på Rhônevinfestival ända till Avedöre i Danmark.

I själva verket låg det bara strax på andra sidan bron, mindre än en timme från Malmö. Jag uppskattar att det för den oerhört ambitiöse fanns över femhundra viner att prova. Själv nöjde jag mig med omkring 30. Mot slutet tappar man skärpan förstås, men det går ändå att prova ett sådant antal och ha en klar uppfattning om var stjärnorna finns. Och i mitt fall fanns de, knappast oväntat, i Côte-Rôtie och Hermitage.

Femstjärniga viner enligt mitt förmenande var Côte-Rôtie 2006 från Dauvergne & Ranvier (Rungsted Vin), Côte-Rôtie, Les Roziers, 2005 från Domaine P & C Bonnefond(The Wine Company) och Hermitage, Marquise de la Tourette 2005 från bröderna Délas (H.J. Hansen). Gemensamt för dessa var storartad, parfymliknande doft där smaken höll vad doften lovade i form av nyanser, längd och totalintryck. Tätt på följde Hermitage 2005, Dauvergne & Ranvier (Rungsted Vin), och Hermitage 2006 från Yann Chave (The Wine Company).

Bästa vita var en högoddsare; mest prisvärt föreföll mig vara en Côtes-du-Rhône Viognier Blanc 2007 från Domaine Sainte-Anne (Tasty Brands Vinimport,köpte 2 st för 90 danska). Från samma firma köpte jag St. Joseph-vin: Pieds Dendés Syrah 2004 (105 DKK). Producenten var ny för mig: Domaine Alain Paret. Hans ekologiska viner gissar jag att vi får höra mer om...

Inga kommentarer: