fredag, november 16, 2007

Bordeaux Baby

Alla tåg går till Bordeaux, eller? Ibland kan man tro det i vinsammanhang. När jag var i Holland ett par dar blev det förstås en flarra B. som blev vinresultatet, en 2004 vid namn Chateau Angludet. Och vid primörsläppet tidigare i år blev det en Phélan-Ségur, en Branaire-Ducru, två stycken Lagrange och en Durfort-Vivens. Och tidigare en liten Petit Cheval.

Var är min italienska inriktning? Jodå, den lever, har minst tre Brunello -99 som väl ska vara drickfärdiga snart, lika många lite yngre, fyra-fem Barolo och lika många Barbaresco som ligger och vilar.

Provade förresten en lysande modespanjor från Priorato nyss. En Scala Dei som var super, inte alls så starkvinsaktig som jag tidigare förknippat med P., utan väl balanserad och, ja, nästan lite Bordeauxaktig...trots att det är mest Garnatxa. Alla tåg går till Bor...

Men ikväll är det ju fredag och lilla räkan väntar som sig bör. För detta har jag plockat fram, kanske inte för att matcha utan för att jag är så sugen, en Riesling från gamla Österrike, Jurtschitsch Zöbinger Heiligenstein. Yummy.

Har tillbringat en stund med min gamla polare C. från Östersund som plockade fram ögonblicksbilder från Karlskoga, såsom huru Bengt-Åke Gustavsson körde packmoppe, Svennis vägrade spela fotboll, och Anders Jakobsson förgäves försökte kursa förstaupplagan av Sagan om Sune i snöglopp vid K-Center. Funny how life has other plans.

Inga kommentarer: