fredag, december 29, 2006

Jul, Vin och Svea


Ja, julen är väl knappast någon vinhögtid utan öl och snaps för hela slanten. Men men. För juldagens lutfisk vankades Champagne Brut från André Clouet som var riktigt riktigt god, brödig och lång i smaken. Och till annandagens kalkon drack vi bourgogne förstås, Louis Jadot, den där för 109:-. Passabel, kanske inte minnesvärd. Som vitt svalkande gällde under julen Robertsons Chardonnay på box (jag har ju sagt att jag är i en Chardonnayperiod, försakandes fruktsyra för ädel ej alltför ekad karaktär...).

För att fira helgens slut gick jag och A. för att prova Malmös nya svenska restaurang Svea igår. Den ligger i gamla Louisianas lokaler lite bortom Lilla Torg. Miljön känns mycket bra, genuin bistro. Betjäningen uppmärksam och vinkunnig och det var rieslingtajm. Jag ville testa Egon Müller, den gamle rackaren i Mosel-Saar-Rüwer, som ju ska vara på samma nivå eller högre än Georg Breuer (the Riesling champion om du frågar mig). Men det var inte nån match. 395 spänn för flarran Scharzhof 2004...Inte i närheten av Georgs mästerverk (Estate Rüdesheim 2003) som jag köper i Köpenhamn för ca 130 danska i butik. Där kan man snacka om terroir=petroleumdoft och balans.

Och fisk- och skaldjursgrytan var god, men i likhet med vinet för söt för att passa undertecknads smaklökar. Betyget blir väl 3+ sammantaget.

Inga kommentarer: