måndag, september 22, 2025

Om flygskam och klimatavtryck

Efter att nyligen ha blivit flygskammad, med rätta, under ett år när jag vet att jag flugit för mycket var jag tvungen att gå ett steg längre för att se om jag blivit en unken klimatbov for real eller om det inte är riktigt så illa. Först kollade jag vad mina flygningar i Europa under senare år faktiskt medfört för avtryck, sedan gjorde jag ett test för att se hur jag ligger till totalt sett, om man tar hänsyn till livet i stort inklusive hus, bil, mat, shopping etc. Jag använde Climate Heros kalkylator.

Feedback till mig: Som man kan anta ligger jag pga flygandet högt på reskontot, men klart bättre vad gäller privat transport pga elbil och kort körsträcka. Jag är också ok vad gäller mat - vi slänger ytterst lite livsmedel men kan dra ner på nöt- och lammkött ytterligare. På grund av att vi har fjärrvärme hemma och enbart grön el blir även huskontot utsläppsmässigt ok. Tråkigt nog verkar vi inte kunna sätta upp solceller på vårt papptak i Malmö.

Nota bene: Jag jobbar faktiskt på att ställa om mitt resande till tåg så gott det bara går. Följer noggrant gruppen Tågsemester på FB som förtjänstfullt försöker få till stånd att det blir enklare att ta sig runt i Europa, och som har svar på alla tågfrågor som finns. I Frankrike lärde vi oss via egen reserfarenhet tidigare i år hur bra snabbtåg kan fungera; vi måste få såna till stånd även i Sverige.

Så: bättring får det bli vad gäller utsläppen, men riktigt kass var det inte.

Intressant 1: värt att tänka på är att långa flygningar som till Asien och USA ger betydligt högre avtryck, typ ett ton CO2-ekvivalenter per person och resa, mot kanske 300 kg för en Europaresa. Och hur ser flyg då ut jämfört med bil? Egentligen orsakar en flygresa ungefär samma utsläpp per kilometer som en person som kör ensam i en dieselbil, men en väsentlig skillnad är att det går att resa långt på kort tid med flyget. Det är ju detta som hittills gjort att jag oftast föredragit flyg för att förverkliga mina drömmar vad gäller skidåkning och solsemester. Här finns ju en målkonflikt som jag skrivit om tidigare - vi vill ju alla uppleva nya saker och lära oss mer om andra länder och kulturer på plats. Nästa år planerar jag exempelvis Sydafrika för första och enda gången i livet. Annars är det nog slut med riktigt långa flygresor, men har man som jag familj i Indonesien kan man aldrig säga aldrig.

Intressant 2: Flygresande har en gräddfil när det gäller beskattning. Om flyget betalade samma skatter som andra branscher beräknas priset för flygbiljetter nästan dubbleras. Enligt mig borde detta ske snarast!

Inga kommentarer: