torsdag, mars 03, 2011

Riesling en masse!


På egen hand, utan onödigt matackompanjemang, varför inte i gamla remmareglas, är rieslingen när den är bra fullständigt oslagbar. Läskande, syrlig, med sötma som balanserar, frukt och mineraler samtidigt.

Det kan vara så underbart ljuvligt. Och om man nu ansluter sig till den åsikten så är mars månad en som kan skapa extra mycket dregel i munnen. Systembolaget får in så oerhört mycket läcker riesling just i mars.

Låt oss börja med budgetvinerna. Eftersom jag gillar den där balanserande sötman (för att matcha syran) som Mosel och Rheingau gärna står för har jag mina favoriter. Dr Loosen är synnerligen pålitlig och står för kvalitet redan från instegsvinet Dr. L och givetvis uppåt i prisskalorna. Robert Weil och Georg Breuer från Rheingau är också bra, men jag tycker att instegsvinet från Breuer, Riesling Sauvage kan vara en smula ojämnt, medan Estate och Terra Montosa i mellanprisklassen är mycket bra men svåra att få tag på. Nonnenberg, Schlossberg och de andra lägesvinerna är givetvis fantastiska men väldigt dyra, så de kan inte räknas som lämpliga bersåviner om våren, utan kräver mer andakt.

Men nu finns även trevliga Loimerviner från Österrike tillgängliga för under hundralappen. Och i marssläppet kom det en hel drös fantastiska rieslingar: Dr Loosen förstås, men även geniet Fritz Haag liksom Reinhold Haart från Mosel, Zilliken och Willi Schaefer från samma distrikt, Schäfer-Fröhlich från Nahe (som ju har superproducenten Dönnhoff), Christmann från Pfalz och Frankenriesling från Würzburger Stein. Listan kan göras hur lång som helst. Bara plånboken sätter gränsen, prova gärna instegsvinerna för runt hundringen för att se om ni gillar stilen. De som absolut inte står ut med sötman kan ju försöka hitta egna favoriter från Alsace och annorstädes. Men jag gillar först och främst Mosel och Rheingau fast tager mig understundom en australiensare som ibland kan matcha kvaliteten för druvornas kung.

Inga kommentarer: