torsdag, november 12, 2009

Roussanne på postorder

Har ju kapitalt missat att berätta om årets fynd på Rhônefestivalen i Avedöre. Det var lika trevligt som vanligt, A. och jag fick med oss ett par fina Côte-Rôtier hem, men den kvarvarande behållningen var kanske allra mest en annan.

Som vanligt koncentrerade jag mig på norra Rhône. Lite vanvördigt menar jag att ska man ut i Châteauneuf-de-Papeträsket på denna festival så måste man kunna simma bra. Min kapacitet är väl sådär maximum 30 viner på en dag, och då föredrar jag faktiskt att hålla mig i norr.

Det kanske är en mognadsfråga.

Det bästa röda jag provade var således den ovannämnda Côte-Rôtien (återkommer med namn vid tillfälle), men på den vita sidan blev jag förhäxad av något annat.

Roussanne.

Elegansen var bara förnamnet. Detta var - hör och häpna - ett Vin de Pays (des coteaux des Baronnies). Producenten är en dansk gentleman som håller till i Condorcet: "Domaine le Serré de Condorcet - Roussanne 2004" var den produkt som jag fick habegär till.

Men Niels, som gentlemannen heter, har ingen representation i Skandinavien so far. Detta var en av anledningarna till hans närvaro på festivalen, att söka en agent.

"Går det inte att köpa detta via nätet?", bönföll jag. Han tänkte efter. "Jo, via http://www.vins-etonnants.com/", fick jag reda på till slut.

Vilken tur. Nu har jag inhandlat sex flarror, dyrt (ca 20 Euro styck) men värt det. Och de kommer klassade som olivolja, eftersom fransmännen tror att det fortfarande är olagligt att sälja till Sverige, och OOOOJJJ så gott det är. Mineraler, elegance, frukt, så ska vin de pays smaka.

Inga kommentarer: