måndag, april 23, 2007

VDN från Banyuls


VDN betydde när jag var liten Varu-deklarations-nämnden. Men den är saligen hädangången och numer betyder det Vin Doux Naturel. Ett utmärkt VDN-exempel är Banyuls 1998 från Domaine du Traginer, vederbörligen hembringad från Banyuls-sur-Mer av kamraten Mats som tillbringat några sköna vårdagar därstädes. När jag fick höra att de var på väg dit kunde jag inte låta bli att upplysa om vinet, och som tack fick jag alltså en flarra.

Premiär var det för mig, men vinet är berömt såsom utmärkt följeslagare till choklad. Vi testade med Frödinges kladdkaka, och det var alldeles perfekt. Lite citrus, russin och choklad just kan man hitta i doften, behaglig frisk sötma och frukt i smaken, och alkoholhalten är 17 procent.

Tog just en pralin och en slurk av ren inspiration...Gött.

Inga kommentarer: