tisdag, mars 13, 2007

Que Syrah Syrah

Helgen gick i syrah/shirazens tecken. På vinkursen excellerade vi i denna norra rhonedruvas olika skepnader. Jag slog vad om att Guigal skulle dyka upp, men icke sa nicke. Det blev istället en betydligt beskedligare Crozes-Hermitage som heter Papillon och som inte gjorde mycket väsen av sig. Den som jag däremot var övertygad om var Guigals dito visade sig vara australiensare, helt fel alltså. Den hette Poole's Rock från Hunter Valley, mycket välbalanserad och oöverdriven både i sötma och värme på slutet, kännetecknet på röda druvor från Nya Världen. Bäst var den klart i denna grupp, som även innefattade Peter Lehmann (bra), Sol de Chile (hyacint i både doft och smak, inget särskilt kul) och en Côte Rôtie från Pierre Gaillard som köstade 349 men smakade som mindre än hälften. Helt icke prisvärd -- ännu...om fem år kan det vara skillnad.

På söndagen korkade jag upp en sydafrikansk Shiraz för att fullborda jordenruntresan med denna druva. Waterford gör en Kevin Arnold Shiraz (2002) som jag sparat sedan 2004, ett släpp i augusti.

Och den var fin. Mullig, balanserad, lite rökig. Kände inte något av den "avfallsdoft" som en kännare menade finns i alla sydafrikanska viner. Nån ton att spana efter alltså.

Helgens flopp: PÅ lördagskvällen skulle vi gynna Nama i Limhamn som gör så fina sushiluncher, men på kvällen håller de inte alls måttet. Vi ville ha en trerättersmeny med tillhörande vinmeny som de har på helgen. Nähä. Bara på fredagar. Buhu.

Ingen var egentligen sugen på sushi, men så blev det ändå för A. "Lite väntetid", sas det. Jag satsade på Caesar med kräftor och räkor.

En timme senare, till mig: "Vi har tyvärr ingen Caesarsallad som vi trodde, men du får en Antipasto för samma pris. Det tjänar du på." Tablå. Hur bra passade detta som jag inte var sugen på - men som kompensation fick till övermått och inte kunde sätta i mig -till det italienska vitvinet på Garganega och Chardonnay?

Att det sedermera var slut på svart te fullbordade liksom bara bilden av en kväll då vi hellre hade kunnat titta på schlagerfestivalen.

Inga kommentarer: