söndag, februari 18, 2007

En ny quickie till NYC


Javisst är det kônstigt, en ny sväng till Det stora äpplet, med ca 24 timmar att utnyttja. Flyget dit innehöll kall, torr och inte gratis 1999 Henriot (Pinot Noir, Chardonnay), Anselmi San Vincenzo 2005, generös italienare med lite grapedoft, funkade bra med lax, Babich Reserve Pinot Noir 2004 och Clos de los Siete, tungviktare från Argentina samt Pouilly Blanc Fumé, Jean-Claude Chatelain, Les Berthies 2005.

På La Masseria (mellan Broadway och 8:e avenyn) åt jag mitt livs bästa mozzarella, vilket jag upplyste kyparen om. "Yes, it's very moist when fresh," sa han stolt. Helt rätt, det gav uttrycket smälta i munnen en helt ny innebörd. Ett glas Barolo därtill. Inte helt fel.

På MOMA som var den stora kulturella behållningen - har aldrig sett så många verk som jag känner till "live" på ett och samma ställe (impressionister, Picasso, Dali, Warhol, you name it) - drack jag ett glas dolcetto till paninin. Lättdrucket, vacker ljusröd färg, finfint.

Shoppingen slutade med en skjorta från Mexx.

Iakttagelse: Två gånger på ett dygn försökte man sno mig på tio dollar, först på Mexx, sedan i tågbiljettluckan.

Dum turist är inte alltid så dum.

Inga kommentarer: