lördag, maj 13, 2006

Tyskland och Italien


SURF & TURF...



Nä, det är inte frågan om vilka som ska spela VM-finalen. Där håller jag en bra slant på att Brasilien är den ena kontrahenten, varför inte mot blågult motstånd? Det skulle bli en sommar att minnas FÖR ALLTID!!!!

Förklaringen till rubriken är istället att jag är nyligen hemkommen från en snabbturné till ovannämnda länder. Förutom jobb hann jag förstås med att äta lite och att köpa och dricka vin. I Stuttgart bevistade jag haket Tagesbar i industriområdet Möhringen och åt deras variant av Surf'n'Turf, en filébit (?) med några jätteräkor, halvvulgärt serverad med chokladsås (!), rödfärgad pannkaka och sockerbönor. Eftersom jag envisades med att dricka lite sur tysk riesling till så landade det hela i neobrutala smakkombinationer, men jag var hungrig, så det var nästan OK trots allt och Brunellograppan efteråt var det absolut inget fel på.

Bättre upp då i Tivoli, strax utanför Rom, där restaurangen Sibilla, byggd 1730, ligger vackert på klippan med eget romerskt tempel på bakgården tillägnat Vesta och Sibylla. Några som käkat på Sibilla är Goethe och kejsar Vilhelm av Preussen, så jag hade riktigt gott sällskap.

En svärdfiskcarpaccio inledde, och därefter följde specialaren för dagen, nämligen en för mig ovanlig pasta kallad Fofie (???) med granatäpplekärnor och läckra vongole. Och till detta Mastroberardinos Greco di Tufo, ett alldeles utmärkt vitt vin.

Bonus på slutet: knastrig brylé och ett glas limoncello med mandelskorpor, courtesy of the house.

Några av vinflaskorna som kom hem med mig: en Sagrantino de Montefalco från Spoletoducati, en Taurasi från Feudi di San Gregorio, och en Brunello som heter Greppone Mazzo från Melini. Plus att några supervänliga damer i affären BuonGusto i byn Vilanova lassade upp ett gäng Mozzarellakulor (100% buffelmjölk) som höll finfint hela flygresan hem till tomaterna och basilikan vid grillet i Malmö på torsdagkvällen.

Inga kommentarer: