fredag, augusti 17, 2007

Hur svårt kan det va med vin?

Faktum är...hur svårt som helst. Vi serverades två blinda glas till skånskt lamm härom dagen. Det första var körsbärsdoftande, välavvägt, lite lagom fatigt och jag var inne på typ Bordeaux. Det andra var kraftfullt, lite rökigt och pepprigt, utan värme i avslutet men skulle kunna vara en stram sydafrikan, eller varför inte från södra Rhone?

Häpp, det första var Marques de Murrieta Ygay Riserva, en välkänd Rioja som jag druckit många gånger. Men helt utan vanilj etc så därför svåridentifierad som Rioja. Det andra ar en Pomerol, Chateau Plince. Till mitt försvar ska sägas att nåt liknande har jag aldrig druckit förut. Pomerol för mig är stramare ändå, men lite sötfruktigt och aldrig rökigt. Varm sommar kanske...

Fast det var inte många andra runt omkring som var helt rätt på det heller!

Inga kommentarer: